torstai 3. toukokuuta 2018

Neliäkauttaviis!

Kuulammen kasiluokkalaiset pääsivät toukokuun alussa Helsinkiin Taidetestaajat-hankkeen avustuksella. Eka ajatuksemme oli, että "jes, päästään Helsinkiin", mutta emmehän me ihan kaikki päässeetkään. 😞

Aamulla odotti herätys kello 5.00. Huokaus. Koululla piti olla klo 6.20. Sitten bussilla lentokentälle. Turvatarkastuksessa meinasi työntekijöillä mennä hermot, kun monet meistä eivät tienneet, miten sellaisessa tilanteessa toimitaan. Kaikki pääsivät kuitenkin koneeseen. Koneessa muistelimme Lentoturmatutkinta-jaksoja,  mutta lento oli melkein tylsä, kun ei mitään jännää, edes pientä ilmakuoppaa, tapahtunut (jos sallitte mustan huumorintajumme).

Stadissa istuimme paikallisjunassa 30 minuuttia ja yritimme näytellä - paikallisia. Keskustaan päästyämme saimme vapaasti zoomata maisemia. Onnistuimme suunnistamaan syömäänkin reittiohjeilla. Ruoka oli hyvää, söimme pitsaa.

Seuraavana lähdimme kulttuurikierrokselle. Vierailimme tuomiokirkon ja Eduskuntatalon portailla.

Sitten olikin vuorossa varsinainen reissun kohokohta ja tarkoitus, Radion sinfoniaorkesterin (RSO:n) kuunteleminen. Sinfoniaorkesteri tutuksi -konsertissa  esitettiin Modest Musorgskin teos Näyttelykuvia. Oppaina toimivat kapellimestari Hannu Lintu sekä pianisti Jukka Nykänen.

Konsertti kesti 90 minuuttia. Osa meistä kuunteli mielenkiinnolla, osa otti hyvät päiväunet. Puhetta oli mielestämme liikaa, mutta musiikki oli hienon kuuloista.

Kun konsertti loppui, omien päällysvaatteiden saaminen oli kauhea katastrofi. Vaikka kuinka monta koulua oli yhtä aikaa hakemassa kamppeitaan, joten ruuhka oli järjetön. Kun vaatteet oli lopulta löytyneet, saimme taas hiukan omaa aikaa. Mukavan mutta kiireisen päivän lopuksi meitä odotti sama kyytipolitiikka takaisin: juna, lentokone, bussi. Tyrnävällä olimme noin klo 22.22.

Kiitokset kaikille meitä ohjanneille, Hannalle, Pirrelle, Juholle, Tainalle ja Timolle! Kiitokset myös turvatarkastajille kentällä, Raxin työntekijöille, Hannu Linnulle ja Jukka Nykäselle sekä erityisesti Suomen kulttuurirahastolle, Suomen lastenkulttuurikeskusten liitolle ja Svenska kulturfondenille, että pääsimme tälle ikimuistoiselle reissulle!

Ohjeeksi seuraaville reissulaisille tulevina vuosina annamme, että lähde matkaan ennakkoluulottomasti ja positiivisella asenteella!